به گزارش شهرآرانیوز، مبلغی که در آلبوم اقتصادی امسال در لایحه بودجه برای درآمدهای مالیاتی خراسان رضوی در نظر گرفته شده، ۳۷ هزار میلیارد تومان است. این رقم در بودجه سال قبل ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است.
موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از همان ابتدا که بخش نخست لایحه بودجه کشور منتشر شد، نگرانی فعالان اقتصادی کشور را در پی داشت؛ اما شاید بتوان گفت که این نگرانی برای واحدهای اقتصادی و به ویژه تولیدی در خراسان رضوی بیشتر بوده است؛ به چند دلیل: اول اینکه بیش از ۹۷ درصد درآمدهای مصوب استان در سال گذشته از محل درآمدهای مالیاتی بوده است، پس استان ما برای رسیدن به اهداف درآمدی خود به طور مستقیم به مالیات ستانی وابسته است.
از سویدیگر بیش از ۹۰ درصد مجموع صنایع استان ما در بخش خصوصی قرار دارد و از نظر تعداد، بیش از ۹۶ درصد صنایع تولیدی خراسان رضوی کوچک و متوسط هستند؛ پس استان ما تقریبا از داشتن صنایع بزرگ و دولتی محروم است. از طرفی برخی منتقدان میگویند که در شرایط رکود، تحریم، مشکلات تأمین سرمایه و تنگنای بخش تولید، احتمال ایجاد سرمایهگذاریهای تازه و شناسایی اشخاص حقوقی جدید در کشور کم است.
همه این موارد، این نگرانی را برای واحدهای اقتصادی شناسنامه دار در استان ایجاد کرده است که احتمالا بار افزایش درآمدهای مالیاتی استان بر دوش آنها خواهد بود، اما «بنای هیچ افزایش مالیاتی برای مؤدیان شناسنامه دار وجود ندارد و ۱۰۰ درصد هدف و برنامه سازمان امور مالیاتی بر روی شناسایی مؤدیان بدون پرونده، دلالان و فعالان زیرزمینی است»؛ این برشی از صحبتهای مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در جریان بازدید روز یکشنبه او و همراهانش از مؤسسه فرهنگی شهرآرا بود.
شاکررضا مریدی با تأکید بر اینکه اکنون برنامه و سیاست همه قوای سه گانه، حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پایدار است، میافزاید: هرچند سهمیه مالیات در کل کشور افزایش یافته است، اما در قانون بودجه ۵ درصد از نرخ مالیاتی واحدهای تولید کم شده و از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. این نشان میدهد که هدف، حمایت از تولید و فعالان اقتصادی است.
او با اشاره به اینکه بیش از ۹۷ درصد درآمدهای استان را مالیات پوشش میدهد، میگوید: برآورد درآمدهای مالیاتی برای استانها بر اساس تولید ناخالص داخلی است. سال گذشته توانستیم ۱۱۴ درصد درآمدهای مالیاتی استانی را محقق کنیم. شعار «مالیات عامل توسعه» خروجی تحقق درآمدهای مالیاتی است. به محض تحقق درآمدهای مالیاتی اعتبارات استان، چه تملک دارایی و چه هزینهای تخصیص داده میشود که خوشبختانه سال گذشته در خراسان رضوی ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد.
مریدی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات در استان وصول شده است، میافزاید: از این میزان تقریبا نسبت مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده ۵۰ درصد به ۵۰ درصد بوده است. همچنین از محل مشارکت مردم استان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم به حساب شهرداری ها، دهیاریها و فرمانداریهای استان واریز شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.
مدیرکل امور مالیاتی استان خراسانرضوی با تأکید بر اهمیت شناسایی فراریان مالیاتی، سامانه پایانههای فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی را یک ابرپروژه در راستای شفافیت میداند و میگوید: این سامانه، بهشتی برای مؤدیان شناسنامه دار است که به طور شفاف فعالیت اقتصادی میکنند. این سامانه در راستای شفافیت و حذف تکالیف زائد ایجاد شده است.
از طریق این سامانه، صفرتا صد فعالیت مؤدیان، یعنی هم فروشنده و هم خریدار، برای ما ارسال میشود. با توجه به برنامه و هدف سازمان در راستای شناسایی مؤدیان بدونپرونده، دلالان و فعالان زیرزمینی، این سامانه در راستای شفافیت بسیار مؤثر است.
مریدی با اشاره به اقدامات مهم صورت گرفته در استان برای مبارزه با فرار مالیاتی و پول شویی، تأکید میکند: سال گذشته، رتبه اول کشوری را در مقابله با فرار مالیاتی و پول شویی داشتیم. امسال هم یکی از موردهای مهم، شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه بیشاز ۳ هزار میلیارد تومان مالیات بود.
به گفته او، در بررسی یک مورد با بیشترین بارنامه صادره در سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ ، موفق به شناسایی ۱۰۰ مؤدی بدونپرونده مالیاتی شدیم. این فرد با استفاده از کد مالی دیگران، بارنامه را به نام آنها صادر میکرد. ما مؤدیان را شناسایی کردیم و پس از بررسی، بسیاری از آنها اعلام کردند که بار متعلق به آنها نبوده و مربوط به شخص دیگری است.
مدیرکل امور مالیاتی استان خراسانرضوی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جذب سرمایه گذار به استان در حوزه مالیات، برنامهای وجود دارد، میگوید: قرار شد معاونت اقتصادی استانداری، اطلس سرمایه گذاری خراسانرضوی را در اختیار ما قرار دهد تا ما مشوقها را در اختیار آنها قرار دهیم. در مجموع معافیت مالیاتی برای سرمایهگذاری در مناطق برخوردار، پنج سال و در شهرکهای صنعتی این مناطق، هفت سال است. همچنین معافیت مالیاتی برای مناطق کم برخوردار، ۱۰ سال و برای شهرکهای صنعتی این مناطق، ۱۳ سال است.
مریدی با تأکید بر اینکه مالیات و عوارض وصولی حاصل تلاش فعالان اقتصادی در استان رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت هر منطقه خواهد داشت، میگوید: براین اساس، اطلاع رسانی درباره نحوه هزینه کرد این موارد نیز بسیار مهم است. او میافزاید: مالیاتهای دریافتی، مستقیم به خزانه دولت واریز میشود. در مقایسه مبالغ خروجی (واریزی به خزانه دولت که یکی از آنها مالیات است) با اعتبارات استانی مشخص میشود که اعتبارات وصولی استان بیش از مالیاتهای دریافت شده، بوده است. به عنوان مثال در برخی شهرهای استان، دو تا سه برابر مالیات دریافت شده در قالب ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکنیم.
او با اشاره به اینکه ما طبق قانون، فلسفه وصول و توزیع داریم میافزاید: توزیع ما بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ به صورت سرانه جمعیتی و به طور سیستمی است که نظارت بر هزینه کرد با خود استانداری هاست.
مدیرکل امور مالیاتی استان خراسانرضوی میگوید: همچنین بخش درخورتوجهی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به طور مستقیم به شهرداریها و دهیاریها پرداخت میشود که راهی برای تأمین منابع پایدار موردنیاز این حوزه است و در هر شهر یا منطقهای، در راستای عمران و آبادانی همان منطقه مصرف میشود؛ بنابراین میتوان از آنها درخواست کرد تا اعلام کنند به عنوان مثال منابع کدام پروژه عمرانی از این طریق تأمین شده است.